۱۳۹۱ بهمن ۱۸, چهارشنبه

درندگان وحشی جنوبی

  
تم اصلی " درندگان وحشی جنوبی " را می توان در همین قاب جستجو کرد . آنگاه که این هیولای عظیم الجثه چشم در چشم دختر بچه قهرمان فیلم ایستاده است . زندگی در وحشی ترین شمایلی که می توان تصر کرد در برابر دختر بچه به مثابه آشنا ترین ( و در عین حال همذات پندارانه ترین ) شمایل ضعف و بی پناهی ... جایی که سفر درونی قهرمان فیلم به انتها رسیده است . ایستادن در برابر سویه ویرانگر حیات ...
در ابتدا با کودکی تنها مواجهیم که مادرش را از دست داده است و با پدرش ، در دل طبیعتی عریان و وحشی ، زندگی می کند . شهود کودکانه ای که قرار است لابلای تجربه ای عریان ، به فهمی واقعی از " زندگی " برسد . چنان قهرمان فیلم ، ما نیز در انتها تنها در سطحی ترین لایه های این مکاشفه یعنی رویارویی با " طبیعت " پیش از انسان قرار می گیریم و همراه با قهرمان ، این واکاوی به لایه های ژرف تری از بودن می رسد . قوانین بی رحم طبیعت خودش را در مناسبات انسانی بازتولید می کند . آن چه " سگ کوچولو " ، قهرمان فیلم را پیش می راند ، رانه ای است که از دل یک " فقدان " زاده می شود . فقدان مادر ... این فقدان است که معنا تولید می کند و جایگاه " پدر " را در ذهن کودکانه اش بر می سازد . او از همراه منفعل و بی پناه پدر ، از دل توفان و سیلی ویران گر به جایگاه فاعلیت صعود می کند . تلاش پدر برای تربیت سفت و سخت و وحشی او ، لحظه به لحظه برای مخاطب همدلی بیشتری ایجاد می کند . حضور " تمدن " در یک سوم پایانی فیلم ، چنان هجومی دیگر از ناحیه طبیعت فهمیده می شود . به خانه آن ها حمله می کنند و پدر را که می خواهد تا لحظه آخر زندگی ایستادگی کند با منطق خشک " واقعیت " رام می کند . ذهن وحشی و یاغی باید واقعیت مرگ را بپذیرد و واقعیت امتناع زیستنی این چنین در دل " طبیعت عریان " . او به همراه سایر کودکانی که طبیعت بی پناهشان کرده و " تمدن " قصد دارد با واقعیت جدید مطابقشان کند ، سوار بر کشتی ( زورق زمان ) به جایی می روند که گویی آینده آنان است در بستر دنیای مدرن . زنانی که تن فروشی می کنند و هر یک با یکی از دختر ها که کودکی آنان است در فضایی فانتزی می رقصند . زنی که آینده " سگ کوچولو " می تواند باشد ، به او می گوید : " دیر یا زود واقعیت زندگی را میفهمی . تمام حرف هایی که درباره بهتر شدن آینده می گویند را فراموش کن . بالاخره روزی می فهمی که تمامی آرزوهایت نقش بر آب شده اند . "
اینجاست که روبنای اصلی داستان یعنی زیستن در دل طبیعت وحشی پیوند می خورد به زیستن در دل تمدنی اهلی و توحش و بی رحمی طبیعتی که در جهانی جدید بازتولید شده است . هیولاهایی که عامل مرگ مادر او بوده اند ، عامل اصلی بزرگ ترین رنج زندگی او ، آن " فقدان " اعظم ، در راه بازگشت به خانه و رسیدن به پدر در آستانه مرگ ، در شاتی بی نظیر به سمت او و دیگر کودکان می آیند . کودکان می گریزند و او می ماند . او می ماند و چشم در چشم " زندگی " می ایستد . در فول شات ما با وحشتی عریان روبروییم و در قاب بعدی ، از زاویه دید دختر به چشمان غمگین " بوفالو " بر می خوریم که نشانی از وحشت در آن نیست . وحشت نه در " نگاه " به مثابه ابژه یا چیزی که در آن می نگریم که در چشم ها به مثابه " جایگاه سوژه " مستقر شده است و اکنون قهرمانی که در برابر این موقعیت عریان ، فاعلیت یافته است ، وحشت را شکست داده است و چیزی برای ترسیدن نمی یابد . سکانس پایانی فیلم شاهکاری به تمام معناست . قابی بی نظیر از آدم هایی که به استقبال زندگی می آیند و جهانی هولناک که تنها جای ما برای زیستن است . دوربین در تداوم مسیر آنان که به سوی قاب می آیند ، با سرعت دور می شود .
قاب های بی نظیر فیلم و حرکت های هوشمندانه دوربین روی دست و فول شات هایی از تقابل قهرمان کوچک فیلم با طبیعت ، جدای از زیبایی تجریدی خود تماتیک را با فرم در آمیخته می کنند تا تجربه ای دل انگیز خلق کنند و یکی از بهترین فیلم های سال 2012 ساخته شود .

دیالوگ کلیدی فیلم : Everybody loses the thing that made them. It's even how it's supposed to be in nature. The brave men stay and watch it happen, they don't run

۳ نظر:

  1. البرز پیشنهاد می کنم آنونس فیلم و نام اش به انگلیسی رو هم بذاری. برای اینکه بشه پیداش کرد و نگاه کرد! فکرم اینه که بعداز خوندن نوشته تو برم سراغش! ببینم امشب ام رو میشه با فیلم تو هموند کرد!؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. حتما . کاملا درسته .
      http://www.imdb.com/title/tt2125435/

      حذف
    2. http://www.1channel.ch/watch-2736129-Beasts-of-the-Southern-Wild
      گویا از این لینک هم میشه آنلاین دید فیلم رو .

      حذف